Kezdőlap

Solextörténelem Felépítés Kapcsolat Képek

 

A Solex motorkerékpár története

 

Az első motorkerékpár

A Solex társaságot két zseniális mérnök Marcel Mennesson és Maurice Goudart alapította 1905 –ben. Kezdetben fűtőkészülékek, később karburátorok gyártásával foglakoztak.

1916-ban Marcel Mennesson kidolgozott egy olyan motorkerékpár felépítési megoldást amelynél a motor a hátsó kerék közepébe került. Erre a megoldásra 1917 december 31-én szabadalmi oltalmat kapott. 1919-ben Marcel Mennesson sikeresen szabadalmaztatott egy olyan kétkerekűt, mely csupán egy csővázból és a hozzá csatlakozó ülésből, kormányból, lábtartóból, valamint egy lengővillás első felfüggesztésből állt.

A fordulat, avagy a VeloSolex születése

A nagy fordulatig és az általunk is jól ismert VeloSolex motoros kerékpár születéséig 1940-ig kellett várni. Ekkor készült el Marcel Mennesson kezei között az elsőkerék hajtású Solex első prototípusa. Ennek a motornak a felépítése már megegyezik a mai Solex -ek felépítésével: első villára erősített egyhengeres, motor, melynek hengere kívül esik a kerekek középvonalából, dörzskerékhajtás, benzinpumpa mely az úszó nélküli karburátorba és vissza a tankba is szállítja az üzemanyagot. Az ekkor még 38 cm3 –es motor egy fekete, aranyszegélyes, férfi kerékpárra került, melynek kerékátmérője mai szemmel meglehetősen nagy, 700 mm volt.

Az első Solex prototípus

1943 Július 7-én új lehetőségek nyíltak, megszületett a segédmotor-kerékpár kategória, mely lehetővé tette az 50 cm3 vagy annál kisebb motorok alkalmazását. Ezzel megindulhatott az új, nagyobb hengerürtartalmú Solex -ek fejlesztése, majd sorozatgyártása. Az új modell már 1942-ben elkészült, de a végleges verzió csak 1946-ban jelent meg. 1942-től 1946-ig csaknem 700 darabot készítettek, melyeket a gyár munkatársai próbáltak ki és tökéletesítettek.

A második Solex prototípus

A sorozatgyártás kezdete

Az első VeloSolex –et 1946-ban adták el, ekkor a gyár kapacitása mindössze 15 kerékpár/nap volt. 1947-ben a British Petróleum 2 literes kannákban piacra dobott egy kifejezetten Solex –ek számára készített üzemanyagot, melynek neve „Solexin” volt. Ez az üzemanyag nem volt más, mint előre elkészített benzin-olaj keverék, mely a kor üzemanyagainál tisztább, lerakódásmentesebb üzemet biztosított.

1948-ban 25 000, 1949-ben pedig már 36 000 Solex készült! Természetesen a motoros-kerékpár ára ebben az időben folyamatosan emelkedett. 1953-ban már 100 000 Solex készült, a siker olyan hatalmas volt, hogy a rengeteg forgalmazó ellenére egy-egy motoros kerékpárra hónapokat kellett várni és a feketekereskedelem is megindult. Ebben az évben a kereslet úgy megugrott, hogy a működő három gyár kapacitása is kevésnek bizonyult.

A 330 és a 660 születése

1954-ben megjelent egy új modell a 330, majd 1955-ben a Párizsi Show alkalmából bemutatásra került a 660 –as típus.

A 330 –as típus

A 660 –as típus

Változások a motorban, 1010, 1400, 1700, S 2200, S 3000 és a Vélovap

1957-ben megjelent az 1010, jelentősen módosított motorral, majd 1958-ban az 1400, mely kisebb és keskenyebb kerekeket kapott. De mi változott a motorban? A korábbi Solex motorok keresztöblítésűek voltak és ennek megfelelően terelőgátas, másképpen tarajos dugattyúkkal rendelkeztek. Az új modelleknél a jóval tökéletesebb gázcserét biztosító huroköblítéses rendszert alkalmazták, melynek megvalósításhoz az eddig a kipufogó nyílással szemben lévő átömlő csatornát a henger két oldalán átellenben kialakított átömlő csatornák váltották fel. Az áramlási követelményeknek megfelelően a dugattyúról eltűnt a taraj, teteje kissé ívesre, de csaknem laposra változott.

A kétütemű motorokat forradalmasító lapos dugattyús megoldás nem a Solex márkanévhez fűződik, szülőattya dr. Shnürle német mérnök, aki az 1934-ben megjelent DKW RT 100-as motorkerékpáron alkalmazta ezt először.

Az 1960-ban megjelent 1700-as modell ismét nagy változást hozott. Az új modellt kettős funkciójú automatikus kuplunggal látták el, így megálláskor többé nem kellett a motort sem kiemelni, sem leállítani. Ez az újítás piaci szükséglet is volt, hiszen konkurenciaként jelentkezett egy a Solex –hez hasonló felépítésű motoros kerékpár, a Vélovap. 1960-ban már 5 gyár készített Solex –eket.

Az 1700-as modell

A konkurencia: Vélovap

1961-ben jelenik meg az S 2200, kissé növelt motorteljesítménnyel, majd 1964-ben az S 3300 új vázzal.

A Legenda: S 3800

1966 ismét egy különösen fontos év, ugyanis feltűnik az első S 3800 –as típus, amit kisebb különbségekkel, de gyakorlatilag a mai napig változatlan formában gyártanak. Ez lett a legendás, jól ismert Solex.

Az S 3800 –as Solex

Különleges modellek: Micron, 5000, Plisolex és a Ténor

A Solex történelem kapcsán meg kell említeni néhány különleges modellt is. Ilyen az 1968-tól 1974-ig gyártott Micron. Ez egy robogószerű, kiskerekű szerkezet, melynek első kerekét gyakorlatilag egy S 3800 –as motor hajtja.

A Micron

Egy igen különös típus az 1969-ben Flash, majd 1972-től 6000 –es néven árusított moped. Különlegességei közé tartozik a hossztengelyével párhuzamosan elhelyezett, az S 3800-asból kifejlesztett, de annál valamivel erősebb motor, mely kardántengely segítségével hajtja a hátsó kereket, valamint a hátsó tárcsafék. Bár gyorsabb volt mint a hagyományos Solex –ek (igaz a fogyasztása is nagyobb volt, kb. 2 l/100km), hiszen elérte a 40 km/h sebességet is, de a gyártott darabszám mégsem emelkedett 100 000 db fölé.

A Flash

1971-ben jelent meg egy új modell, melyet az S 3800 –assal együtt gyártottak. A modell neve: 5000. Ez a jármű igen hasonlított az S 3800 –asra, motorja azzal azonos is volt, de kerekei kisebbek 16 ’’ -ak voltak. Négy színben készült: pálmasárga, narancs, lagúnakék és törtfehér. 1973-ban felváltotta a „PliSolex” mely elődjétől összecsukható vázában különbözött. Az utolsó PliSolex 1978-ban gördült le a futószalagról.

Az 5000 –es Solex

A PliSolex

A Solex kisérletezett hagyományos mopeddel is, melyet Ténor névre kereszteltek. Ez a modell hagyományos moped felépítésű, többféle változatban készült, de sohasem Solex motorokkal. Sikert nem hozott.

 

Solexek és születésük

Árusítás kezdete Típus neve
1940 Első prototípus
1942 Második prototípus
1946 VeloSolex
1954 330
1955 660
1957 1010
1958 1400
1960 1700
1961 S 2200
1964 S 3300
1966 S 3800
1968 Micron
1969 Flash
1972 6000
1971 5000
1973 PliSolex
1973 Ténor